jannikeochsurprise

Direktlänk till inlägg 24 april 2012

Märkes hysteri bland hästfolk.

Av Jannike Magnusson - 24 april 2012 11:00

Är det fler än jag som har märkt detta?


På många bloggar så ser man bara märkes schabrak m.m "Ska jag ha det från Schöckmöle som kostade 999 kr eller det från HV Polo" Att ha ett så kallat "märkeslöst" finns inte mångas värld känns det som. Att gå in på t.ex Hööks är helt otänkbart!


Varför lägga 3-dubbla pengar bara för att det ska finnas en logga, även om den är ytte pytte liten?! Det finns mycket snygg utrustning som ser nästan likadana ut, skillnaden är ett litet märke. Bara för att det är ett dyrt märke så behöver inte det betyda att det är mycket bättre kvalitet än ett som är billigare.

Visst har jag sett snygga saker från dessa stora varumärkena, men jag skulle aldrig i hela mitt liv betala 1000 kr för ett schabrak eller 2000 kr för en väst.
Jag har köpt en del saker på Hööks så som schabrak, träns, sadelgjord m.m och jag har alltid varit helt nöjd med dessa saker. Men man måste ju tänka på att känna på lädret oavsett vilken affär man är i (ibland får man vad man betalar för).

Varför är det så viktigt att försöka hävda sig genom att bara köpa märkes saker?
Varför är det så viktigt att alltid skriva på bloggen vilka märken som dagens outfit hade?
Är jag sämre för att jag inte har en massa dyr utrustning?

Jag säger inte att det är fel att ibland unna sig den där super snygga jackan som man har tittat och tittat på. Men varför är det så viktigt att nästan alltid berätta för världen om alla sina märkes saker?


Stora prisskillnader trots att dom ser ungefär likadana ut!

    

Equiline - 998 kr                                                
                      Charlies - 299 kr

 

   

HV Polo - 879 kr                                                
                       CRW - 299 kr

 
 
Åsa Månhage

Åsa Månhage

24 april 2012 14:22

Härligt att läsa! Brukar kolla runt lite på olika hästbloggar, och blir lite mörkrädd. Det ska matchas hit och dit och ryttarna verkar bry sig mer om utrustningens utseende än VARFÖR man använder utrustningen. Har trott att jag är gammal och ouppdaterad eftersom jag varit ifrån hästarna så länge - på min tid handlade man glatt på Börjes, benskydd var mer praktiskt än lindor och varje häst hade max två träns - men du verkar tack och lov dela mina åsikter!

http://www.minalivstankar.blogg.se

 
Ingen bild

Holmberg

25 april 2012 20:24

Det handlar väl om status, antar jag, och att man på internet bygger på den bild man vill att andra ska ha om en (då är det säkert bra att ha hutlöst dyra märkessaker på bloggen. Pengar = status = lyckat liv.)

Jag själv tycker att det är patetiskt att vara så ytlig och dessutom skryta om det. IBLAND kan kanske dyrare märken vara av bättre kvalitet, men det är ju ingen garanti att "lyx"schabraket är överlägset bättre än den billigare varianten.

Huvudsaken är väl att hästen och ägaren mår bra!
Och vad är ett schabrak? (För mig är "schabraket" det ljud som uppstår när man tappar två bakplåtar i golvet).

Kram till dig sötaste Jannike <3

 
Ingen bild

Josefine

24 juli 2012 03:26

Vad härligt att nån tycker likadant! Har upptäckt mig själv att googla på hästbloggar utan märkestjafs. Det verkar ju näst intill omöjligt att hitta en bra hästblogg utan massa tjöt om märken hit och dit. Jag är glad att jag fann denna blogg.

Jannike Magnusson

24 juli 2012 08:33

Ja, det är helt galet vad folk blivit märkes fixerade... Kul med en likasinnad :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jannike Magnusson - 20 januari 2013 09:53

Nu är jag så trött och galen på denna bloggportal, så nu flyttar jag :)   Nya bloggen http://jannikeochsurprise.wordpress.com/ ...

Av Jannike Magnusson - 18 januari 2013 18:33


    För att komma till tävlingen så klicka bara HÄR

Av Jannike Magnusson - 17 januari 2013 09:04


Igår anlände jag ju till Kalmar city, gjorde nada igår, jo vi var iväg och handlade ;)  Sen blev det en slappis dag vilket är ganska skönt ibland!   Idag tänkte jag vara lite duktig, ska fota lite saker som mamma och pappa ska sälja och även sånt...

Av Jannike Magnusson - 15 januari 2013 07:30


Dagen idag då. Blir hemma nu på fm för att passa alla vovvarna medans Lotta jobbar och Stefan ska hämta hö!   Sen ska jag till finaste hästen någon sen :)   Packa ska det göras också, för imorgon blir det Kalmar! Ska träffa lilla killen, so...

Av Jannike Magnusson - 13 januari 2013 21:29

Red ute på ridslingan idag. Min pålle var en knäppis... Hoppar upp och ner, hit och dit! Små stegrade och hade sig, haha! Tur hon är söt asså ;)   Hade varit super kul om någon hade fotat eller filmat, för det är ju liksom inte överdrivet många g...

Ovido - Quiz & Flashcards