jannikeochsurprise

Alla inlägg den 8 juni 2012

Av Jannike Magnusson - 8 juni 2012 12:52

Tänkte göra en liten uppdatering på häst fronten.


Kan börja med det som ni redan vet, att Suppan har varit ganska dålig i magen hela tiden efter hösilage bytet. Inget konstigt att hästarna kan bli lite dåliga i magen när man byter, men Supp var riktigt dålig, varje gång hon fes (och det var OFTA) så sprutade liksom vätskat bajs... Mysigt eller hur! Not!

Nu har dom börjat gå mer på gräs och får nu bara lite av det hösilaget på kvällarna, och nu är hon så mycket bättre i magen :) Uppdatering på bajsfronten, haha; nu är det grönt, men det är ju inget konstigt.

Så jag tror att det var som jag trodde, att hon var allergisk mot det hösilaget. Visst, det är ingen i stallet som tror på mig, men det har liksom hänt en gång innan, så jag vet ju att det mycket väl kan vara så.


Sen den senaste veckan.

I söndags hade jag plockat fram lite hinder, och vanligtvis när Suppan ser hinder, det räcker med bommar, så brukar hon tagga till, men inte då. När jag började trava kändes det konstigt, som om bakdelen inte hängde med, men jag travade på lite till för att se om det släppte. När det inte gjorde det så hoppad jag av för att kolla på henne från marken och då såg jag att båda bakbenen var kanon stela. Funderade lite och tänkte att jag skulle prova om det blev bättre efter lite galopp, men hon var inte med på noterna och jag förstod att det var något hel fel.


På måndagen så longerade jag lite och hon var precis lika stel.


I tisdags kom veterinären till stallet så jag var där och pratade med henne och hon kände igenom Suppan och sen ville hon se när hon rörde sig. Kan ju säga att jag hade en extremt piggelin häst och hon gick helt rent, alltså bakbenen var inte stela och bakdelen såg ut att hänga med. Det var ju bra, men jag kände mig lite dum, men veterinären var jätte trevlig och förstod att det hade varit som jag sa, så hon misstrodde mig inte eller att jag överdrev. Så det kändes bra i alla fall.

Hon sa att det kunde vara sadeln, inte att det var det utan att det skulle kunna vara det, men suppan visade ingen täcken på ryggont, men jag ska rida mycket barbacka nu ;)


Så igår red jag barbacka ett litet dressyrpass, och hon var faktiskt ganska fin :)  Bra och dåligt, ev. ny sadel tycker inte riktigt min ekonomi om....


På måndag kommer det en kiropraktor till Suppan, för det kan mycket väl vara så att hon sitter fast någon stans i bakkärran. Så det känns skönt att kolla upp henne lite om vad det kan vara.


 

Ovido - Quiz & Flashcards