jannikeochsurprise

Alla inlägg den 23 maj 2012

Av Jannike Magnusson - 23 maj 2012 19:35

Idag kom dessa hem i brevlådan :)

Köpte dom av en tjej som "bara" hade dom liggande, så är ju typ nya ;)



Till mina icke hästmännisko-läsare så är detta stigbyglar, det som man har fötterna i när man rider ;)  

Av Jannike Magnusson - 23 maj 2012 08:34

Igår red jag faktiskt Surprise med bett, har ju bara ridit på hackamore i nästan ett år nu.

Hon är så snäll min lilla pålle, inga problem med att tränsa och så, och det är inga problem så länge jag rider med halvlånga tyglar. I början skrittade jag och gjorde många halter så hon skulle vänja sig bettet igen, och det var inga problem, men jag behöver liksom knappt ta henne i munnen för hon lyssnar så mycket på sätet nu ;)


Men hon gillar verkligen inte när jag har korta tyglar, även om jag knappt håller i dom, håller löst alltså. Om jag tar lite i henne i trav och galopp så slänger hon med huvudet och det märks att hon inte gillar det. Första gången på lääänge så hade jag en tung häst som hängde i bettet.


Jag är lite kluven på om jag ska fortsätta att rida bett lite ibland och se om hon blir bättre. Men om jag ska vara ärlig så tyckte att hon var svårare att svänga än när jag har hacket, trots att alla många säger att jag nog skulle ha det lättare att svänga om hon hade bett... Hrm, det stämde inte alls. Men kanske om jag provar några fler gånger?


Kluven som sagt, hon känns så mycket bättre på hackamore och hon är lättare att få stopp på! Vad än folk tror så känner jag ju stor skillnad.


    

Ovido - Quiz & Flashcards