jannikeochsurprise

Alla inlägg den 8 januari 2012

Av Jannike Magnusson - 8 januari 2012 09:30

När jag vaknade idag på morgonen hade Stefan redan åkt iväg med vovvarna på jakt.


Jag har aldrig förstått tjusningen med jakt, att döda ett djur. Jag är vegeterian och har varit det i 10 år nu. Men jag har börjat förstå att viss jakt faktiskt är nödvändig, och det finns massa regler gällande jakt och vara jägare.


Som vildsvin t.e.x som förstör väldigt mycket, speciellt för bönderna och dom kan vara farliga också.

Varje jägare har varje år ett max antal djur dom får skjuta, olika för t.e.x älg och så.

I norrland har all jakt förbjudits och nu är det mycket mindre djur än det var innan förbudet kom. Det har även blivit extremt mycket tjuvjakt, vilket absolut inte är bra.

Det verkar vara så att där jakt är tillåtet i vissa jaktsäsonger då, sjunker aldrig antalet djur.


Men jag blir galen på Stefan om han säger något mer än "jag har skjutit en gris". Jag vill inte höra en massa äckliga detaljer, men han har faktiskt fattat det nu. Men om han pratar med en annan jägare i telefon och berätta varenda liten detalj så får jag skrika åt honom att hålla tyst eller gå där ifrån. Uscha!


Stefan har också en plats där han slänger ut mat till djuren, detta för att dom ska komma dit och äta och inte förstöra för bönderna i närheten. Han har även en kamera uppsatt där som fotar när den känner rörelser. Han tycker det är jätteroligt att titta på vad det är för djur som kommer. Men jag fattar inte hur kul det kan vara att titta på 50 bilder med en massa grisögon... Jaja, men jag tittade när den tagit bilder när det var lite ljust och det var en massa små griskultingar med. Dom är söta, men dom stora vildsvinen är bara äckliga och fula... Elaka jag!


 

Ovido - Quiz & Flashcards